aku-dan-photography

Sunday, February 26, 2012

Plagiat

aku tak pernah ambek port maknanya hinggalah aku nak setat sambung belajor.....

Ghopenya lebih kurang macam meniru... kopi lekat, ctrl c n ctrl v....

Tu yang aku risau sangat.... niat tu dah tak selari ngan hasil sendiri... memang senang hidup tapi nak kira camna tu? Apa tujuan utama kita belajar atau sambung belajar?

Aku bukan le alim sangat tapi bila kita kasik anak bini makan.... hasilnya dari plagiat.... membuatkan aku terpikir..... halal ke? sudah tentu makanan tu halal tapi cara kita earn rezeki tu?

Ini adalah pandangan aku sendiri, tidak berniat untuk mempertikaikan hasil usaha individu mana2....

Sama jugak ngan soalan2 tips yang sesetengah guru berikan pada anak murid, kebetulan keluar hampir sama.... ataupun sama.... tidak ke kita juga nanti disoal?

Bayangkan seawal usia 12, kita dah sediakan satu platform yang kejayaannya hasil daripada unsur2 plagiat tu... kemudian kita stand tall... tersenyum bila keputusan hebat, ketua kita pon puji melangit tinggi... prestasi meningkat....

Menggunakan alasan membantu/menolong murid pada aku tidak tepat.... banyak cara lain lagi....

Dulu aku tak perasan benda2 nie...kemudian2 baru aku terpikir... mungkin pengalaman banyak menyedarkan aku.....

Untuk anak aku, danny.... aku tak kisah kalau dia tidak mencapai tahap tertinggi asalkan dia telah berusaha yang terbaek..... aku akan bantu setakat mana yang aku mampu manakala orang rumah pula penggerak yang utama.

Ibubapa mana yang taknak melihat anak2 mereka berjaya... tapi agak2 le....

Adakah anda plagiat?

No comments:

Pos Spenda Popular

Related Posts with Thumbnails

Blog Archive

LAMAN BLOG AKU YANG LAIN

KSSR DUNIA SENI VISUAL TAHUN SATU

ADA BEBERAPA BAHAN YANG BOLEH KITA KONGSI BERSAMA.
1. RANCANGAN TAHUNAN DUNIA SENI VISUAL
2. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DUNIA SENI VISUAL TAHUN SATU (ada berbelas jadi boleh lea kome ejas2 ngikot kesesuaian tempat krojea memasing)

-ada bahan2 bersifat draf jadi kepada mereka yang berkenaan hendaklah merujuk info2 terkini.
-aku kongsi jadi disklaimer macam biasa le..

download di bawah

1. rancangan tahunan dunia seni visual tahun satu kssr

2. rancangan pengajaran harian DSV Kssr tahun satu.

*kredit to guru2 seni batang padang not to forget JU2nya juga..

* aku dah change link download, jadi kome leh donlod terus as premium user!! dan aku izinkan kome add link ke blog kome tapi kalau boleh backlink ke blog aku yea... hehe... tak paksa tapi apa salahnyea..

DISKLAIMER

PENAFIAN

Kulop Ludin tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada blog ini. Lagipon aku yang bayor bilnyea... Kikiki... siyes nie...