aku-dan-photography

Sunday, August 22, 2010

mercun,bunga api dan baju raya kawan


bunga api
bunga api


bila tiba musim puasa dan tak lama lagi raya maka berkeliaranlah penjual2 bunga api...

telah menjadi satu pesen lak bila tiba time2 camnie, taklama lagi ada la cete pasai bebudak/orangtua yang putus 2/3 jadi.... paling2 koman pon tinggal la jari peace yang akan di fokus oleh jurugambar2 nanti..

dolo time aku bebudak pon sama... bila tengok kekawan nak wat bom.. aku pon sama... tapi sekali tu je la.. orang wat bom dari bunga api bukan main kuat letopnyea sampai gegor separuh kampong tapi aku....

masa nak nyalakan sumbu tu kan main debor2... tapi hasilnyea ada terbakor camtu jea.. sikit bunyi pon takde... hampeh.. terus aku stop tak endak wat lagi dah...

aku beralih kepada mercun papan.. (mercun yang kaum cina pasang tiap kali raya) sebabnyea mercun tu banyak.. jadi dapatla jimat doit (kongsi ngan kawan2)

kreatifnyea kami, kami relaikan ikatan jadi single.. dapat banyak la tiap sorang mercun tuh dan aku diberi penghormatan pertama menyalakan mercun papan berbentuk singular tadi...

hasilnyea.. mercun tu meletop betoi2 time aku pegang.. tak sempat aku nak baling... sakitnyea... usah cerita... nitik ayor mata... nyesal tak sudah... lagipon mana le kami pikir konsep laju bersamaan jarak bahagi masa...( janji nak jimat doit)

setelah melihat kejadian aku tak reda telompat2 akibat letupan mercun tadi.... kami akhirnya mengambil keputusan yang sangat bijak... masukkan balik mercun papan tadi dalam surat khabor dan bakor surathabor dolo.. (itu le last kami beli mercun papan)

lalu kami main bunga api, patahkan cikit dan lempor ke atas.(sonok tengok bunga api tu bergerak macam roket)

akhirnya salah sorang daripada kami terlompat2 setelah disebat oleh bapaknyea apabila salah satu bunga api tu termasuk ke dalam baju raya yang akan digunakan esok (kawan aku nak nunjuk baju raya yang bapak dia belikan)

setat dari tu, kami stop main bunga api tapi bertukar haluan kepada bermain plug motor..( yang ini aku tak endak cete camne nak proses plug moto tuh... agak bahaya...)

dan hasilnya juga sangat menarik... berlubang lantai surau kat tempat kami... dan ada juga plug moto yang landing ateh pala salah sorang daripada kami...

zaman tu, takde ps2 nak dihabiskan masa tiap2 malam puasa, takde tenet untuk berchatting...

yang ada... kain pelekat,baju melayu,kopiah dan basikal....



kulop ludin

HIDUP KEKADANG SELAMBA! kulop ludin spenda pintal getah

1 comment:

Jay said...

Salam ziarah.
dari:- http://vrmega.blogspot.com

Pos Spenda Popular

Related Posts with Thumbnails

LAMAN BLOG AKU YANG LAIN

KSSR DUNIA SENI VISUAL TAHUN SATU

ADA BEBERAPA BAHAN YANG BOLEH KITA KONGSI BERSAMA.
1. RANCANGAN TAHUNAN DUNIA SENI VISUAL
2. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DUNIA SENI VISUAL TAHUN SATU (ada berbelas jadi boleh lea kome ejas2 ngikot kesesuaian tempat krojea memasing)

-ada bahan2 bersifat draf jadi kepada mereka yang berkenaan hendaklah merujuk info2 terkini.
-aku kongsi jadi disklaimer macam biasa le..

download di bawah

1. rancangan tahunan dunia seni visual tahun satu kssr

2. rancangan pengajaran harian DSV Kssr tahun satu.

*kredit to guru2 seni batang padang not to forget JU2nya juga..

* aku dah change link download, jadi kome leh donlod terus as premium user!! dan aku izinkan kome add link ke blog kome tapi kalau boleh backlink ke blog aku yea... hehe... tak paksa tapi apa salahnyea..

DISKLAIMER

PENAFIAN

Kulop Ludin tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada blog ini. Lagipon aku yang bayor bilnyea... Kikiki... siyes nie...