aku-dan-photography

Sunday, January 10, 2010

brader misai dan takraw



life as is



1989
setelah selesai aku ngan spm (masa ni aku bersekolah di sm kem terendak dan tinggal di asrama putera angkatan tentera atau apat) -aku pulang semula ke perak..


Opah aku telah menyewa sebuah rumah di taman perpaduan.-jadi bagi mengisi masa aku yang baru bergelar dewasa.. Aku bekerja di sebuah kedai runcit mamak.-berhampiran rumah..


Nama mamak tu din.. Gaji aku rm5 sehari... Lama jugak aku bekerja kat situ.. Mula 8 pagi sampai kul 9 malam... Bila aku kenang2 balik.. Peh rm5 hengget jea dia bagi.. Ciput betoi.. Duit makan pun takde...


Bekerja sebagai pembantu kedai.. Banyak pengalaman yang aku dapat... Dan pada masa yang sama... Dapat kenal ramai orang... Tak gheti lak aku ngorat2.-bendul betoi!


Pada satu hari... Agak ramai pelanggan di kedai tu... Dan diantara ramai2 tu, aku perhatikan satu brader yang berbadan tegap siap ngan misai tebal (macam gangster) dalam keadaan mencurigakan... Aku mula cuak... Aku tanya dia.. Ya pakcik.-nak beli apa? Dia kata takpe tunggu dulu..-sambil memerhati dalam dan luar kedai...


Kebetulan masa tu... Boss aku keluar sebab ada urusan lain.-aku le cover sorang2... Semasa melayan pelanggan yang lain... Aku perhatikan brader tadi masih berdiri berhampiran kaunter bayar.. Memang mencurigakan..-tapi aku tetap menten.-kontrol.-tapi dalam hati.-aku dah mengelabah.. Nak aku tanya lagi..-takut le pulak.


Akhirnya kedai dah kosong tanpa pelanggan.. Brader macho tadi dengan wajah yang siyes.. Menghampiri aku..
aku nampak dia menyeluk ke dalam poket seluarnya.. Dan cuba mengeluarkan sesuatu dengan agak payah..


Haih.. Pisau ke tu... Habis le aku... Mana aku nak lari..


Mata aku pulak jahat..-mengikut je ke mana tangan tu pergi...


Brader tu mula rapat  sambil matanya memerhati ke luar..-mungkin dia nak sepenuh kepastian takde orang lain lagi pada masa tu...


Adik... Benda ni ada jual tak? Sambil dia menunjukkan segumpal plastik pembalut...


Haha... Rupa2nya brader tadi nak beli tuala wanita.. Mungkin orang rumah dia punya... Hampeh... Patutla dia tunggu semua orang dah clear dalam kedai tu.....


Aku siap balut dengan kertas suratkhabar.. Memang pesen time tu kalau jual tuala wanita.-kebiasaan akan dibalut dengan kertas suratkhabar bagi menghalang pandangan telus ke dalam plastik.

21 tahun yang lepas.. Bab2 tuala wanita ni masih dianggap taboo.. Jarang sangat orang laki nak join sama.. Samada nak membelinya atau lalu area2 situ...


Kini... Turn aku pulak... Ah.. Selamba jea la nie... Takde nak balut2 lagi... Dah hilang keseniannya... Mungkin era la nie.-masyarakat dah dapat terima... Semua tu adalah fakta kehidupan.... Malahan.. Iklan di tibi2 pun dah tak kisah...

Nilai murni:
1985
aku tinggal di kem pph di ulu kinta... Tiap2 petang di bawah blok N ada la orang main sepak takraw..
Satu petang... Masa aku tengok dema main.. Tetiba aku perhatikan sekumpulan budak2 dalam umur 10 tahun gitu sedang meniru gaya bapak2 dema main takraw.. Dan disebabkan bola tu keras dema lapik dahi dema bagi mengelakkan kesakitan apabila menanduk bola takraw.. Ala.. Bebudak2 kecil.. Mana le tahan ngan bola2 tu...
Ada lebih kurang 6 ke 7 orang budak time tu.
Taklama kemudian aku perhatikan uncle2 kat situ stop main dan masing2 berlari mendapatkan anak masing2..

Haha... Rupa2nya... Budak2 tadi dah tampal tuala wanita emak dema tang dahi.... Hahaha...... So riuh la ngan gelak tawa satu blok sebab ramai yang tengok kejadian tu..

Sebab jadinya begitu... Salah seorang budak tu dah terjumpa tuala wanita dalam almari dan tanya mak dia apa kegunaannya.. Maknya tak tau nak explain apa yang patut.. Terus je info... Tu bapak buat lapik dahi masa main takraw... So budak tu bermurah hati menyampaikan info tersebut pada rakan2 lain.Hahaha...

Agaknya tu la sebabnya gomen nak wat subjek pendidikan seks bagi menerangkan apa yang gelap.. Agaknya la...









searching for subjects...
kulop ludin
spenda pintal getah

4 comments:

.::tAk AdE pErAsaaN::. said...

hahaha.. xle tahan r bace cite ni. mest cuak gile pakcik kulop mase tu an. padahal nk beli tuala wanita je pon.huhu

kulop ludin said...

tu lea... zaman2 dolo....
lelaki mana nak beli benda2 tu...
kalau beli pon, kontrol hensem dolo!
haha....

.::tAk AdE pErAsaaN::. said...

dulu pun penah suh bf belikan. tu pon pk 10 kali. haha. tp las2 tpkse stuju sb awek nye psl. tp pk2 blik cm malu je suh cm2.huhu. so xjadik la suh die.hehe

kulop ludin said...

haha...
elok gak ajor awal2.....
haha!

Pos Spenda Popular

Related Posts with Thumbnails

LAMAN BLOG AKU YANG LAIN

KSSR DUNIA SENI VISUAL TAHUN SATU

ADA BEBERAPA BAHAN YANG BOLEH KITA KONGSI BERSAMA.
1. RANCANGAN TAHUNAN DUNIA SENI VISUAL
2. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DUNIA SENI VISUAL TAHUN SATU (ada berbelas jadi boleh lea kome ejas2 ngikot kesesuaian tempat krojea memasing)

-ada bahan2 bersifat draf jadi kepada mereka yang berkenaan hendaklah merujuk info2 terkini.
-aku kongsi jadi disklaimer macam biasa le..

download di bawah

1. rancangan tahunan dunia seni visual tahun satu kssr

2. rancangan pengajaran harian DSV Kssr tahun satu.

*kredit to guru2 seni batang padang not to forget JU2nya juga..

* aku dah change link download, jadi kome leh donlod terus as premium user!! dan aku izinkan kome add link ke blog kome tapi kalau boleh backlink ke blog aku yea... hehe... tak paksa tapi apa salahnyea..

DISKLAIMER

PENAFIAN

Kulop Ludin tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada blog ini. Lagipon aku yang bayor bilnyea... Kikiki... siyes nie...