aku-dan-photography

Saturday, December 19, 2009

aku lost di lost world of tambun (batu 5)

Hari ni aku ke lost world of tambun..
Sampai dalam kul 10 setengah.. Lost tu baru buka dalam setengah jam..

lost world of tambun
Sesampai di sana..
Peh... Bukan main ramai umat manusia... Menguit di sana sini macam lagu siti plak... Tak sangka dalam setengah jam dah ramai orang...


Lost world tu dulu asalnya tempat cina kebun sayur dan hutan banat... Masa kekecik dulu aku pernah masuk ke sana.. Tapi setakat kolam air panas yang ada kat situ... Itupun kat luar jea... Ada sungai kecil.-airnya panas gak.. Jadi berendam la kami..


Kami berendam tak lama.-leh tahan kejap jea.-panas betul...kulit tak tahan masih nipis lagi... Masing2 tak tentu hala...


Semasa berendam di sungai tu... Salah sorang daripada kami telah tanya satu soalan pos kuiz...
"Berendam lama2 nie idak masak ke telur? Aku tengok mak aku rebus telur ayam dalam periuk lepas tu telur tu jadi keras!
Soalan tu telah menyebabkan kami melompat keluar dari sungai air panas tu...
Punya le risau tentang telur masing2... Kelam kabut periksa apa patut... Haha..
Itu le last kami pergi berendam kat sungai air panas..... Naive betul time bebudak dulu......


lost world of tambun
Dah setengah jam aku berdiri... Berganjak baru 3 kaki.... Hampeh... Lama betul nak membeli tiket... Bukan murah lak tu... Dewasa rm30, kanak2 tinggi lebih 3 kaki dah rm24 rasanya....


Disekeliling lost world terdapat perumahan yang dibina... Hebat2 rumah di situ... Besar2-belaka.... Harganya-peh mau tergulung lidah nak nyebutnya.... Bukan untuk orang2 biasa..-bukan untuk kami yang dah tinggal berpuluh tahun di sini.....


Manakan mampu pesara2 polis..-atendan2 hospital nak memiliki rumah yang hebat2 tu.... Mungkin anak2 mereka yang mampu....


Jam dah menunjukkan pukul 11.05 minit pagi.. Dah lebih setengah jam aku berdiri... Dari point a, aku dah bergerak dalam 5 kaki... Kaunter masih jauh di hadapan...


Pada masa memula cadangan nak bina lost world tu.. Ada aku dengar terdapat bantahan daripada orang sekeliling. Ada yang risau tentang banyak perkara yang terutama dari segi politik.. Aku tak pasti apa sebabnya.. Mungkin pengaruh undi agaknya..


Dari segi pandangan kasar.. Tak ramai orang tempatan yang masuk ke lost world tu.. Maklum le.. Harga tiket kalau udah ramai.. Mau semput... Jadi bak kata orang.. Lagi dekat dimata lagi jauh dihati..


apabila jam dah menunjukkan jam 11.10 aku dah tak tahan.... Jemu betul rasanya berdiri macam nie... Orang semakin ramai yang datang..... Anak aku dah tak tahan... Agaknya dah letih kut.....


Dulu ramai orang beranggapan kehidupan mereka akan berubah disebabkan pembangunan kota air keriangan berhampiran tempat tinggal.... Tapi sekarang... Ianya masih seperti dulu melainkan kereta yang semakin banyak..... Rumah mewah yang tak mampu dimiliki... Jalan lurus tempat merempit... Traffic light hijau masuk ke lost world lebih lama
( pelik.takda orang pun dia stay hijau lama kalau nak masuk ke lost world walaupun kul 1 pagi)... Pasaraya giant.... kedai mamak 24jam di tambun... Petrol stations pelbagai pilihan..... Itu jea yang nampak..-yang semua mengeluarkan duit sahaja....


lost world of tambun
Aku akhirnya membatalkan hasrat untuk mandi manda di kota air ini.. Kesian danny tapi bagaimana mungkin aku nak parking ponggongku ini dicelah beribu ponggong yang menyesak masuk?


Minggu depan aku akan ke hot spring sungkai.. Harap2 di sana kami akan lebih selesa walaupun agak jauh sedikit dari tapah.. Tapi lebih dekat dari ipoh...

4 comments:

Ms AiReEn MoHd said...

ate udah menyembik org aku nengok yeop....mcm ulat sampah udah hah...mmg la tak berganjak udah ghoper itew...tu la ghoper...pantang bukak berdesupp pgnyer...umah mak cik teman kat bercham tu jer...arammm tak penah pg situ...jln kat depan kuanter tu penah ler....best ker yeop...sok sok ajak yeop teman pg ler...

adik teman duduk batu gajah...soksok leh leh jumpa yeop

kulop ludin said...

hati udah retak....
idak mau teman pegi dah....
mike kalau nak pegi gak...

sesudah suboh kena sampai!!
huhu...

teman nak try hot spring lak...
kot mau pecah lelemak yang ada nie!!

Ms AiReEn MoHd said...

hot spring sungai kelah tu ke yerop..ade teman tgk kat tv1 panorama ke ape tah...mcm best...best gak kg kite ni yer yeop..moh le kitee..nti yeop amik gambo yer...setiap angel hot spring tu.

yeop pg tambun idak ker rase mandi ayor kencin....da byk benor org nyerr??tak siyooooooooo aku wehhh

kulop ludin said...

huhu.....
ha... situ lea.....
anak teman udah 2 kali perginya...teman ni idak skali pon....

ada pernah terpikior berendam ngan ayor kencin tu.. tapi ngenangkan lebih 2 kolah, rasanye idak ngapa kot...

mandangkan ipoh jauh benor dari ayor masen... kire bonus lea sesapa yang kencin dalam kolam tuh....

*mujor mike peringatkan!!

Pos Spenda Popular

Related Posts with Thumbnails

LAMAN BLOG AKU YANG LAIN

KSSR DUNIA SENI VISUAL TAHUN SATU

ADA BEBERAPA BAHAN YANG BOLEH KITA KONGSI BERSAMA.
1. RANCANGAN TAHUNAN DUNIA SENI VISUAL
2. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN DUNIA SENI VISUAL TAHUN SATU (ada berbelas jadi boleh lea kome ejas2 ngikot kesesuaian tempat krojea memasing)

-ada bahan2 bersifat draf jadi kepada mereka yang berkenaan hendaklah merujuk info2 terkini.
-aku kongsi jadi disklaimer macam biasa le..

download di bawah

1. rancangan tahunan dunia seni visual tahun satu kssr

2. rancangan pengajaran harian DSV Kssr tahun satu.

*kredit to guru2 seni batang padang not to forget JU2nya juga..

* aku dah change link download, jadi kome leh donlod terus as premium user!! dan aku izinkan kome add link ke blog kome tapi kalau boleh backlink ke blog aku yea... hehe... tak paksa tapi apa salahnyea..

DISKLAIMER

PENAFIAN

Kulop Ludin tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi daripada blog ini. Lagipon aku yang bayor bilnyea... Kikiki... siyes nie...